עמדת עבודה נכונה עבורך

ישיבה ממושכת מול מחשב במשרד או בפינת עבודה בבית… מוכר לכם?
יותר ויותר אנשים מתלוננים על כאבי ראש, גב, צוואר, ידיים. צריבה בעיניים, עייפות.
מה אפשר לעשות ואיך זה מתקשר לעיצוב פנים?

עד כמה עמדת העבודה שלכם מול המחשב מתאימה לכם? עמדת עבודה מורכבת לפחות משולחן, כיסא, מקום לאיחסון /תיוק ותאורה נאותה. המאמר הבא נכתב בשת"פ עם יועץ ארגונומי ואנסה לסקור כיצד לבחור את השולחן והכיסא לעמדת העבודה האופטימלית עבורכם.

ראשית יש להחליט היכן יהיה מיקום הרהיטים בפינת העבודה. אני ממליצה שהשולחן יהיה בניצב לכניסת חדר העבודה. כך מי שיושב מאחורי השולחן יוכל לראות את הנכנסים לחדר מבלי להיות מופתע. בדרך כלל, תנוחת שולחן כזו אינה מול חלון, מה שמקל על העיניים.

וכעת לשאלות של בחירת כיסא ושולחן. תחילה, כיצד לבחור את הציוד הנכון ולאחר מכן רשימת המלצות מה כדאי לעשות כדי להקל על הישיבה באזור העבודה.

השלבים בבחירת הציוד:

  1. גובה: התאמת השולחן והכיסא צריכה להיות בהתאם לממדיים הפיזיים של האדם. הגובה הממוצע לאישה הוא 1.60 מטר והגובה הממוצע לגבר הוא 1.75 מטר. מרבית הכיסאות והשולחנות מכוונים לממוצע. האם אתם גבוהים או נמוכים בהרבה מהממוצע? כוונו את גובה הרהיטים בהתאם לגובה שלכם.
  2. גודל: גודל סטנדרטי של שולחן בחנות הוא 0.60X1.20 מטר. נסו להבין האם אתם צריכים פחות או יותר מהסטנדרט. כמעט בכל המקרים, כדאי להגדיל את עומק השולחן ל-70 ס"מ. לדוגמא: יש מקצועות שדורשים שולחן גדול שיכיל מקום לכל הניירת ואמצעי אחסון. במקרה זה כדאי לחשוב על 0.70X1.50 מטר. מי שמקבל לקוחות צריך שולחן עם אפשרות ישיבה משני הצדדים כדי שיהיה מקום לרגליים. כדאי גם להוסיף "שלוחה", שולחן בצד, עליו תוכלו להניח מדפסת, פקס ועוד ציוד נלווה.
    ישנם כאלו שעובדים רק עם מסך המחשב וזקוקים לשולחן יחסית קטן, היכולים להסתפק ב- 0.50X1.00 מטר.
  3. סוג שולחן: עדיף שהשולחן יהיה מפלטה אחת ומגירות ביחידת מגירות, לא מתחת לפלטה. כך יהיה קל יותר להתקרב כמה שצריך לשולחן.
    שולחן פינתי לעומת שולחן מלבני: באופן אישי ממליצה על המלבני. לא נעים לשבת מול קיר…. ארגונומים מעדיפים שולחן פינתי כי הוא מאפשר גישה טובה יותר למחשב.
  4. כדאי להתחשב בבעיות גב תחתון (אם קיימות), ואולי לחשוב על עמדות ישיבה עמידה שהיא קצת יותר גבוהה, כדי לא ליצור מצב של ישיבה סטטית לאורך זמן.
  5. נשים בהריון או עובדים בעלי משקל יתר בצורה חריגה צריכים התאמה נוספת (ציוד מתאים).
  6. בבחירת כיסא: חשיבות לגובה התמיכה בגב (שהמשענת לא תהיה נמוכה מדי), לכיסא עם / בלי ידיות. קחו בחשבון שכיסא עם ידיות מאפשר מצד אחד להשעין עליהן את הידיים, מצד שני, אם בחרתם בשולחן עם מגירות מתחת, תתקשו להיכנס עם הכיסא בצורה נוחה לעמדת המחשב.
  7. כיסא עם גלגלים עדיף. לדואגים לפרקט: יש גלגלי סיליקון שמורידים חיכוך.
  8. בחירת אביזרים ארגונומיים חשובה לנוחות ולעבודה לאורך זמן. לדוגמא: הדומי רגליים, מגביהי מסך, משטח תמיכה מרופד לאמות הידיים, עכבר ארגונומי, תאורה מקומית.

כעת, אחרי שבחרתם שולחנות וכיסאות, כדאי לעקוב אחר מספר הנחיות ארגונומיות:

  • מענה לטלפון – עדיף מאזניה. לא מומלץ להחזיק את הטלפון בין האוזן לכתף.
  • לאחוז היטב את העכבר ולהזיז אותו מאזור המרפק ולא מאזור כף היד.
  • שימוש בקיצורי דרך של המקלדת עדיף על פני שימוש בעכבר המחשב.
  • לימוד הקלדה עיוורת יכול מאוד לעזור לצוואר.
  • ישיבה פרונטאלית מול מסך המחשב תמנע פריצות דיסק צוואריות. כלומר העדיפו תמיד לשבת מול המסך ולא בהטיה.
  • התאימו את גודל העכבר לגודל כף היד שלכם. לתשומת ליבכם: יש כמה גדלים של עכברים.
  • התאימו את גודל המקלדת בהתאם לרוחב חגורת הכתפיים שלכם. יש מקלדות מקוצרות.
  • מקמו את מסך המחשב במרחק של יד ישרה בגובה הכתף מכם לכיוון המסך.
  • הקפידו לא להשעין את המרפק על קצה השולחן החד. בחרו שולחן מעוגל בשפה שלו כלפיכם או בחרו באביזרי ארגונומיה תומכים.
  • הקפידו על שורש כף היד מיושר. נסו לא להפעיל לחץ על אזור זה.
  • קיבעו את גובה הישיבה שלכם בהתאם לחגורת הכתפיים ולא בהתאם לכפות הרגליים. אם כפות הרגליים לא מגיעות לרצפה, היעזרו בהדום רגליים.
  • אל תשבו יותר מחצי שעה רצופה. כוונו שעון וצאו לסיבוב קצר.
  • הקפידו למצמץ בעיניים ולהסיט את העיניים מידי פעם לנקודה רחוקה. אני ממליצה לשים תמונת השראה מולכם. בחרו אותה היטב.
  • שנו תנוחות ישיבה כל הזמן.
  • בדקו אם יש מקורות אור שמפריעים לכם, מיצאו פתרון לתאורה אחידה יחסית.
  • הקפידו לא לשבת עם הגב למזגן.
  • במידה וחשתם כאבים בכפות הידיים, נסו לאתר את גורם הסיכון או שתעזרו ביועץ ארגונומי.
  • מומלץ להשתמש בקרח או במים קרים מאוד בכל כאב בכפות הידיים.
  • מקמו את המחשב הנייד או הטלפון בצד הנגדי של העכבר.
  • פנו את אזור הרגליים מהפרעות, לדוגמא ארון מגירות, פח, תיקים.
  • הקפידו לסדר ולהאריך את כבלי המחשב על מנת שהעכבר ינוע בקלות,  וכל האביזרים ימוקמו פרונטאלית אליכם.
  • הקפידו לנקות את האבק ממסך המחשב, המקלדת והשולחן.

לסיכום:
עם מודעות נכונה אפשר לשפר מאוד את עמדת העבודה שלכם כדי להימנע מ"תחלואות ממוחשבות". מי שנתקל במכאובים ו/או רוצה לבצע את כל ההתאמות הנדרשות לעמדת המחשב שלו, יכול לפנות לייעוץ ארגונומי בבחירת הציוד והאיבזור, בתוספת הדרכה אישית. ההתאמה תשפר את נוחות הישיבה, תפחית עייפות, תמנע כאבים ותאפשר לעבוד בריכוז.

המאמר נכתב בשיתוף גיל בן-טובים, M.P.H  בבריאות הציבור, מנכ"ל, יועץ ארגונומי ומייסד חברת ארגו פור יו

FacebookGoogle+TwitterLinkedInShare

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>