רשמים מסיור בנושא עיצוב משרדים

עיצוב משרד דומה ושונה מאוד מעיצוב בית. הדומה הוא שגם במשרדים יש איזור ציבורי ואיזור פרטי. כל השאר שונה…. כיצד להעביר מסרים של ערכים, חזון, דרכי עבודה דרך העיצוב? בעקבות סיור משרדים למעצבים ואדריכלים, אני מסכמת את קונספט העיצוב של חמישה משרדים: שניים גדולים ושלושה קטנים.

הקונספט של האדריכלים בכל חמשת המשרדים היה "הבית". ההנהלה ביקשה מהאדריכלים שדרך העיצוב יעבור מסר לעובדים שירגישו בבית כשהם מגיעים לעבודה. היישום, שונה לחלוטין ממשרד למשרד.

משרדי E-Bay, אדריכל: רם גולדנברג
המשרדים יושבים במיקום של "קיקה" ז"ל. מאתגר,, מאחר והמבנה ספירלי פתוח ולא מיועד לחלוטין למשרדים סגורים. החברה רכשה את הקומותת העליונות. בקומות התחתונות עתיד להיפתח קניון עם חנויות. ההתמודדות העיקרית היתה על שמירת אקוסטיקה נאותה, ושרעש מהחנויות לא יעלה למשרדים. מבחינה עיצובית השיגו זאת באמצעות קירות זכוכית אטומה, עליה הודבקו עלים, כך יש הרגשה של מיסוך "נראה ובלתי נראה".

ההתמודדות עם הקונספט העיצובי, לוקחת לכיוון של "בית עירוני" או "בית בעיר".
ההחלטה האירגונית של המנכ"ל היתה ללכת על Open Space עבור כלל עובדי החברה, כולל הואאא עצמו, כאשר בתוך המרחב העצום הזה תוכננו חדרי ישיבות קובייתיים, מזכוכית, אותם ניתן לסגור עם דלתות, "חדרי טלפון" למי שרוצה לקיים שיחת טלפון פרטית או בקול רם יותר מהטון הנהוג בחלל הפתוח, פינות ישיבה לא פורמליות בין המעברים, חדרי הדרכה ולימוד. שולחנות העבודה מרווחים יחסית, לכל אחד שלוחה עם מגירות שניתן לנעול. השלוחה עצמה יכולה לשמש ככסא למי שמגיע להתייעץ לרגע.

העיצוב מתבטא בהגדרת איזורים על פי בחירת החומרים והצבעים. סכמת הצבעים ברורה ומוגדרת: אפור, ירוק, לבן עם נגיעות של צהוב, כחול, בורדו. שימוש באותו צבע בטקסטורות שונות יוצר עומק שדה ותחושה של מרחב. האפור השולט, מדמה בטון, "מתחמם" עם שאר הצבעים כדי לתת תחושה שקטה ונעימה לעין. הקו נקי. אין הסחות דעת גדולות במתחמי ה-Open space. תחושה מרווחת. יצירת חלל עבודה ציבורי עם כללי התנהגות ברורים, תוך שילוב לא מעט איזורים בהם כן ניתן לסגור דלת, לקבל פרטיות ולהעביר תכנים לחלק מצומצם של אנשים.

כיצד זה מתבטא: שטיח מקיר לקיר שהוכן והודפס באופן ייעודי עבור החברה. הצבעים הם אפור, ירוק וצהוב, הדוגמא משתנה מאיזור לאיזור ויוצרת הגדרה ברורה מובנת ונעימה בין מעברי העבודה השונים.

איורי קיר של מעצבת גרפית העובדת עם האדריכל בלעדית הרבה שנים. הקירות, העמודים, קוביות הזכוכית, כולם עם גרפיקה אחידה, עם מוטיבים של בית, יוצרת מעטפת של חמימות וקרבה.

שולחנות העבודה לבנים, השלוחות ליד כל שולחן בשילוב ירוק או אפור או כחול.

הצבעים של הריהוט משתלבים בהתאם לסכמה הכללית.

התאורה, מלווה פונקציה, נותנת אף היא הרגשה ברורה בין איזורי עבודה לאיזורים ציבוריים.

לחברה יש תזמורת ותכננו להם חדר מוסיקה מרשים, עם הרבה כלים. לקראת הופעת רוק…

התרשמות אישית: ואו. משרדים מדהימים. אווירה שקטה ונעימה לעבודה. למרות ה-Open Space יש הרגשה של פרטיות. כל פינה מטופלת ומנוצלת היטב. אין ספק שהאדריכל השקיע הרבה מחשבה בעבודת התכנון שלו. התוצאה מרשימה והביקור במשרדים עושה חשק לעבוד שם….

 

משרדים בלב תל אביב, אדריכל: אורי הלוי
חברה ותיקה, שמרנית, תעשיה כבדה, ביקשה לא לציין את שמה.
המשרדים שופצו לפני 17 שנים, בסגנון קלאסי, ונראים מצוין גם כיום. סכמת הצבעים ברורה: לבן,, אפור,, שחור, חום. חומרים: פלסטיק, זכוכית ועץ ונגה לרהיטים, לעיתים דק מעץ לרצפה.
למרות השמרנות, הן בהון האנושי והן בעיצוב, החברה מאובזרת מא'-ת' במיטב הטכנולוגיות.
ממוקמת גבוה במגדל עם נוף תל אביבי מדהים. כדי "להכניס את החוץ לפנים", הוחלט לוותר עלל קירותת בנויים במעטפת המשרד, וכל ההיקף החיצוני הוא חלונות זכוכית עם רשתות הצללה מתאימות. האפקט שמתקבל הוא שהמשרד גדול כפליים מגודלו הפיזי. התחושה נעימה, מזמינה. עמדות קפה משובחות מפוזרות ברחבי המשרד, מזמינות להכין שתיה חמה, לשבת ולהתארח, כמו בבית….

התרשמות אישית: יש חשק לשבת שם, להסתכל על הנוף ולא לצאת משם…..

 

חברת שוקי הון, אדריכלית: עידית ריפטין
הבית במקרה הזה מיושם באמצעות קונספט  "Well Beinggg"

חברה בת 15 עובדים, שבמרכזה…. זירת איגרוף ומכון כושר (כולל בריכה הקטנה). הקונספט של הבית מיושם על ידי דאגה ושמירה על הכושר של העובדים וה-being well שלהם. כל עובד מקבל שני אימונים בשבוע, על חשבון המעביד.

העיצוב אינו קונבנציונלי. אין סכמת צבעים ברורה. יש החלטה עקרונית לא להשקיע בחומרים אלא לשלב ביניהם.

הבעלים מאמין דגול ב-Open Space והוא יושב על אותו כסא ליד השולחן עם שאר העובדים. לטענתו זה אידיאלי כדי לתאם בין כל הפונקציות השונות במשרד.

המקום היחידי בו ניתן לסגור דלת הוא חדר הישיבות. חדר זה מכיל 4 כורסאות עליהם שפכו צבע בכוונה. הרעיון היה "בוא נלכלך כדי לתת תחושה שאפשר להשתמש חופשי".

העיצוב דוגל ב"עיצוב ירוק": השקעת מינימום כסף במבנה ולקבל כמה שיותר מהמוצר. הריצוף הוא גרניט פורצלן דמוי פרקט, עליו טפטפו בכוונה כתמי צבע, הקירות הפנימיים המשיכו את החלונות של ההיקף (למעשה החלוקה הפנימית של המשרד נעשתה לפי תקרת הצלעות של המבנה).

האדריכלית מאמינה בעיצוב פרקטי, נעים ונוח. שולחנות העבודה עשויים מדלתות ישנות, עליהן מונחת זכוכית. הדלתות מונחות על ארגזים ישנים. ההשקעה היא בכיסאות ובמסכים. באמצע ה-Open Space יש נדנה ורודה עם סרטים, המכונה "פינת ישיבות נקודתית", ולדברי העובדים הנדנדה מנוצלת היטב….
המשרדים מכילים שירותים מאד מרווחים, ממוזגים עם מוסיקה. אפשר להתלבש שם בקלות. יששש פרטיות. כמו כן, יש מקלחת מאובזרת עם מגבות.

המשרדים השתתפו בתחרות עיצוב והגיעו למקום הראשון.

התרשמות אישית: קצת מלחיץ לעבוד כל היום מול זירת איגרוף אמיתית, עם משקולות בצידי העיניים, וכל הכתמים המושלכים על הרצפה והקירות. בעיניי עמוס וגדוש.

 

משרד יחסי ציבור, "דניאלה רייבנבך". אדריכלית: שירלי דן. מעצבת פנים: רויטל אינדיק
תחושת הבית, במקרה הזה, מושגת באמצעות עיצוב "בוטיקי" צרפתי עם פינות/כוכים, שנותניםם תחושהה ביתית ונעימה. הסגנון ה"צרפתי" מושג באמצעות בריקים שמנת על הקירות. מבנה המשרד הוא מסדרון ארוך עם כיכרות וחדרים. חדר הישיבות מדמה סלון ביתי, עם כורסאות, ספות, שולחן נמוך, שידות וטפט. ישיבה לא מסביב לשולחן, פחות פורמלית.

במשרד הושקע תקציב לא גבוה יחסית באיבזור, הוחלט ללכת על שדרוג קירות באמצעות טפטים קנויים.
ריהוט הקבלה נרכש מאיקאה, נבצע בצבעים שונים ושודרג קלות, רהיטים משוק הפשפשים רופדווו מחדש, נגרות לא יקרה אבל נראית טוב .

התרשמות אישית: הטוויסטים בקבלה, בכניסה ובחדרים, יוצרים עניין ויש ציפייה לראות מה מסתתר מעבר לכיכר הבאה. נעים לשהות שם.

 

משרדי גוגל. אדריכל: מיקי סטר. אדריכל מסעדות: ירון טל
קונספט הבית מושג במשרדים על ידי הפרדה מחלטת בין איזורי העבודה לבין האיזורים הציבוריים,,, ויצירת המון פינות אכילה בגדלים שונים בתוך המשרד.

מאחר והמשרדים מתפרשים על פני מספר קומות, כל קומה תוכננה לפי קונספט שונה: הפרדס, חלומות, נוף אורבני, ים, יין ועוד.

הכניסה לאיזורי העבודה היא דרך האיזורים הציבוריים. לכל איזור ציבורי שכזה, תוכננה תפאורה מיוחדת כדי ליצור את האפקט. מא'-ת', חשבו על כל פרט. הכל בגדול, עמוס, גדוש. התפאורה גם מתוכננת בצורה כזו שהקירות זזים, וניתן לכוון את גודל השטח הציבורי בהתאם לכמות שהוא יאכלס.

בין לבין ישנן המון מסעדות, קיוסקים, איזורי אכילה ושתיה. הכל חופשי. האמונה היא "it's all about food". לתת לעובדים תחושה שהכל מותר, פתוח בפניהם ואפשרי.

הבנין ירוק לחלוטין וזה מתבטא בתאורה, במיחזור החומרים, במערכת שליטה ובקרה חכמה על המיזוג והחשמל, במיחזור מי המזגנים ובחסכון ככל האפשר באנרגיה.

התרשמות אישית: בהתחלה יש קריאת התפעלות. עם זאת, אחרי שלוש קומות, התחלתי לקבל סחרחורת. התפאורה נותנת Show  גדול מדי, כמות האוכל (החופשי) עצומה. הכל בגדול, בענק.

 

לסיכום, כל אחד והגדרת ה"בית" שלו. בסך הכל, בכל אחד מהמשרדים הללו עובדים אנשים מאד מרוצים ממקום העבודה שלהם. המסקנה הבלתי נמנעת היא שהמסר העיצובי משפיע על העובדים, ונקווה שגם על תפוקתם.

הכנתי עבורכם מדריך יעיל וידידותי בעיצוב משרד בוטיק – אתם מוזמנים.


לקבלת טיפים לעיצוב משרד בוטיק